Pages

Friday, February 11, 2011

Kenapa Fan Page? Facebook...

Saya akan ceritakan satu persatu kenapa fan page
adalah senjata baru yang wajib perlu anda dalam dimasa kini.
Fan page adalah revolusi jualan, dan sejak fan page dijalankan,
ramai pakar-pakar Internet dunia cuba menggunakan kaedah
fan page ini.
Dan ternyata jualan mereka semakin naik kerana beberapa
kesan seperti:
1. Penglibatan secara langsung Pelanggan dan bakal pelanggan
kepada mereka mereka melalui kaedah direct messaging. (sistem web 2.0)
2. Produk boleh diberi fokus dengan lebih kerana fan page mempunyai komponen seperti video, photos, notes, discussion dan review.
3. Antara yang hebat menjalankan aktiviti ini kebanyakan syarikat swasta luar negara yang mengenakan cas
 yang standard dan kerana kurangnya pengetahuan orang ramai mengenai perkara ini.
Fan page mempunyai ciri-ciri yang baik untuk :
1. Perniagaan produk – fizikal atau online
2. Branding Produk / Servis – Ini bertujuan untuk membentuk brand awareness.
Pada pandangan saya, fan page amat diperlukan kerana terdapat 500 juta pengguna di seluruh dunia dan 7 Juta adalah dari Malaysia.
Jika dibandingkan dengan skop menjual, sudah tentu anda perlu jual ditempat yang mempunyai ramai orang dan facebook adalah salah satu tempat yang baik.
Untuk reach customer dengan targeted secara demographic, facebook juga menyediakan pengiklanan direct kepada pengguna facebook lain. Erti kata, Anda boleh bayar facebook untuk menyampaikan iklan anda kepada orang yang tepat.Jadi jimat kos kerana anda tidak melakukan mass marketing tetapi targeted marketing.
Artikel selepas ini saya akan ceritakan lagi bagaimana untuk membuat fan page yang baik dari segi optimization dan juga aplikasinya..
Langkah-langkah untuk membina fan page adalah sangat mudah, semudah abc 123.
Dalam facebook anda memerlukan fan page selain profile anda.
Ini kerana fan page mempunyai ciri-ciri berikut:1. Fan page boleh digoogle – ini bermaksud keyword fan page anda
akan di index oleh google. Bermakna anda juga telah membuat
backlink kepada produk dan servis anda sendiri. 2. Fan page tidak perlu login – pelawat tidak perlu login untuk melihat
tawaran anda. Erti kata lain, selepas pelawat google dan dapat
lihat fan page anda tanpa perlu login. Ini berbeza denga profile
dan group.
3. Fan page boleh memaparkan tawaran produk – dengan menggunakan
fan page, anda boleh memaparkan produk anda dibahagian photos,
notes atau video . Jadi anda mempunyai galeri produk dan penerangan
tanpa perlu fikirkan kos hosting dan domain tambahan.
4. Fan page sesuai untuk digunakan untuk bina kredibiliti – anda boleh
menggunakan fan page untuk bina kredibilit anda. Dengan cara anda
menulis notes, memberi review dan juga posting kepada blog dimana
link akan muncul secara automatik dengan penggunaaan applikasi
tertentu. (saya cerita kemudian)
5. Fan page lebih power dengan aplikasi yang profile ada, fan page boleh
gunakan. Antaranya ialah status twitter anda dipostkan secara automatik
ke newsfeed.
6. Fan page dapat kumpul email list – anda tentu tahu bahagian pemasaran
paling penting ialah emai list, fan page boleh memaparkan opt-in autoresponder anda dihadapan wall utama.
7. Fan Page juga mempunyai landing tab – ini bermaksud fan page mempunyai keupayaan redirect bakal pelanggan anda dengan landing tab yang ada dalam fan page. Anda letakkan tawaran berkesan anda dan letakkan opt-in supaya selain pelawat ‘like’ page anda, mereka juga opt-in.
8 . Fan Page mempunyai ‘like’ button, like button ini berfungsi sebagai soft-optin,bermaksud, hanya selepas pelawat dan pengguna facebook like page anda,sebarang update dari anda boleh dilihat di newsfeed mereka. Jika ada 11000 yang like page anda, bermakna newsfeed anda akan muncul pada newsfeed mereka secara ‘live’.
9. Dan yang terbaru dikeluarkan oleh Facebook ialah Social Plugin. Tujuaannya ialah untuk membantu page anda lebih VIRAL dengan Social plugin..

Soalan sering ditanya.
Q: Saya bukan artis atau IM terkenal, saya orang biasa je,
rasa semacam la pulak nak buka fan page ini.
A : Macam ini, ramai silap paham, sebenarnya fan page ini
merupakan nama lama bagi facebook untuk mempromosi
produk dan servis. Sekarang ini namanya business
page. Tujuan utama ialah untuk mempromosi produk dan
servis anda disamping kegunaan untuk meningkatkan
kredibiliti.
Q: Saya nak upah orang je buat fan page atau promosi produk,
malas saya belajar, buang masalah.
A: Ikut selera anda, tiada masalah, upah orang pun boleh..
luar negara pun Cas dari 99USD hingga 400USD . Jadi
Tiada masalah kalau ada duit.
Tapi bagi yang nampak peluang ini, Fan Page akan menjadi
Fokus Tempat Penjualan kerana mudah, percuma dan ramai
orang dah ada dalam tu.
Q: Kalau saya orang biasa je, perlu ke fan page nie. Kawan
dalam profile pun baru 15 orang.
Hah, menyedihkan.. dalam telefon pun ada beratus orang,
heh (gurau je) .. Fan page ini kalau anda sentiasa bagi link
pada kawan anda lebih baik. Sebabnya, kalau dah sampai
5000 orang, fan page boleh terima lagi. Profil dan group
tak boleh!.
Bagaimana dengan penerangan berkenaan fan page ini?
Kalau anda tak puas hati,boleh cuba seperti yang saya lakukan
dengan mendapatkan panduan ini segera sebelum HARGANYA DINAIKKAN!

No comments:

Post a Comment